Publikacje
1. Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów
R.Dolata, A.Hawrot, G.Humenny, A.Jasińska, M.Koniewski, P.Majkut, T.Żółtak, Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2013, s.376,
Publikacja jest raportem podsumowującym badania podłużne prowadzone w gimnazjach w latach 2010-2012 w ramach projektu Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej (EWD) Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III, Działanie 3.2.
Spis treści:
Wprowadzenie i najważniejsze wyniki uzyskane w badaniu trafności metody EWD dla gimnazjów | s. 9-25 |
Rozdział 1. Organizacja i metodologia badania podłużnego w gimnazjum | s. 26-60 |
Rozdział 2.Trafność testów egzaminacyjnych | s. 61-89 |
Rozdział 3. Gimnazjalne modele edukacyjnej wartości dodanej | s. 90-102 |
Rozdział 4. Wiek i inteligencja ucznia | s. 103-139 |
Rozdział 5. Status społeczny rodziny ucznia | s. 140-165 |
Rozdział 6. Korepetycje i rodzinne wsparcie edukacyjne | s. 166-209 |
Rozdział 7. Społeczno-gospodarcze charakterystyki gmin | s. 210-263 |
Rozdział 8. Selekcja uczniów na progu gimnazjum | s. 264-277 |
Rozdział 9. Style zarządzania szkołą | s. 278-298 |
Rozdział 10. Cechy nauczyciela | s. 299-326 |
Aneksy do rozdziałów 1., 2., 4., 5., 6., 7., 10. | s. 327-376 |
2. Szacowanie efektu nauczyciela na osiągnięcia edukacyjne uczniów z wykorzystaniem hierarchicznego modelowania liniowego
M. Koniewski, Szacowanie efektu nauczyciela na osiągnięcia edukacyjne uczniów z wykorzystaniem hierarchicznego modelowania liniowego. Edukacja 3/2013, s. 37-59,
Nauczyciele, różniąc się efektywnością pracy, wpływają na wyniki uczniów. Do tej pory nie było jasne, za pomocą jakich cech nauczycieli i stylu nauczania można wyczerpująco wyjaśnić zróżnicowanie efektywności ich pracy. Przeanalizowano dane z ogólnopolskiego badania przeprowadzonego w gimnazjach w 2012 r.
3. Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych
Red. B.Niemierko, M.K.Szmigel, Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych. Materiały XIX Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, Gniezno 26-28.09.2013, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, 2013,
Spis treści:
4. Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży - szkoły pogimnazjalne. Trafność wskaźników edukacyjnej wartości dodanej dla szkół maturalnych
red. naukowa Maciej Karwowski, Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży - szkoły pogimnazjalne. Trafność wskaźników edukacyjnej wartości dodanej dla szkół maturalnych. Wydawnistwo IFiS PAN Warszawa 2013, s.230,
Publikacja jest raportem podsumowującym projekt realizowany przez Instytut Filozofii i Socjologii PAN. Publikacja jest przygotowana w ramach Projektu nr II pt. Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej (EWD) na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III, Działanie 3.2.
Spis treści:
Karwowski M. Wstęp | s. 7-12 |
Skorupiński P.M. Modele trafności pomiaru | s. 13-26 |
Żółtak T. EWD jako sposób badania efektywności szkół | s. 27-46 |
Smulczyk M., Haman J., Pokropek A. Organizacja i metodologia badania Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży - szkoły pogimnazjalne | s. 47-96 |
Pokropek A Trafność testów egzaminacyjnych | s. 97-124 |
Karwowski M. Inteligencja i status społeczno-ekonomiczny a trafność wskaźników edukacyjnej wartości dodanej | s. 124-160 |
Karwowski M. Pogoda dla wysokiej jakości kształcenia. Jak klimat klasy i szkoły wiąże się ze wskaźnikami edukacyjnej wartości dodanej? | s. 161-184 |
Krzyżanowska Ł., Stec M. Edukacyjna Wartość Dodana w liceach ogólnokształcących - wyniki badania jakościowego | s. 185-212 |
Żółtak T. Załącznik. Skale utworzone na podstawie pytań z Ankiet Ucznia (PISA),Kwestionariusza 'Twoi koledzy i koleżanki' oraz Kwestionariusza Nauczyciela | s. 213-230 |
5. Efekt rówieśników w nauczaniu szkolnym
A. Pokropek, Efekt rówieśników w nauczaniu szkolnym. Wydawnictwo IBE, Warszawa 2013, s.256,
W książce analizowane są różne czynniki wpływające na osiągnięcia szkolne uczniów. Omawiane są badania uwarunkowań szkolnych, rodzinnych i biologicznych. Po przeglądzie źródeł autor kieruje swoją uwagę na grupę rówieśniczą i postanawia sprawdzić, czy hipoteza efektu rówieśnika, czyli wpływu rówieśników w klasie szkolnej na wyniki osiągane przez ucznia, sprawdza się w polskich realiach. Publikacja prowadzi czytelnika do intrygujących wyników dotyczących badań nad polskimi gimnazjalistami poprzez rozważania teoretyczne, metodologiczne i statystyczne, ukazując nowoczesne zaplecze współczesnych badań edukacyjnych.
6. Metodologia badań nad stratyfikacją społeczną
H.Domański oraz Z.Karpiński, A. Pokropek, D, Przybysz, Z. Sawiński, K.M. Słomczyński, R.Trzciński, Metodologia badań nad stratyfikacją społeczną. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2012, s.325,
Rozdział 5. książki poświęcony jest modelom wielopoziomowym, natomiast rozdział 7. zapoznaje z metodami sprawdzania porównywalności wskaźników w analizach porównawczych między krajami;
7. Polityka edukacyjna: szanse i wyzwania
Polityka edukacyjna: szanse i wyzwania. Polityka Społeczna, Nr tematyczy 1, Warszawa 2012,
Spis treści:
Stożek E. Czy egzaminy mogą pomóc szkole w rozwoju? | s. 30-33 |
Szaleniec H., Dolata R. Funkcje krajowych egzaminów w systemie edukacji | s. 37-41 |
Dolata R., Jasińska A., Modzelewski M. Wykorzystanie krajowych egzaminów jako instrumentu polityki oświatowej na przykładzie procesu różnicowania się gimnazjów w dużych miastach | s. 41-46 |
8. Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne
Red. B.Niemierko, M.K.Szmigel, Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne. Materiały XVIII Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, Wrocław 21-23.09.2012, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, 2012,
Spis treści:
Dolata R., Pokropek A. Czy warto urodzić się w styczniu? Wiek biologiczny a wyniki egzaminacyjne | s. 52-58 |
Pokropek A. Wielogrupowy model IRT. Analizy symulacyjne | s. 147-156 |
Jasińska A., Modzelewski M. Można inaczej. Wykorzystanie IRT do konstrukcji testów osiągnięć szkolnych | s. 157-168 |
Pokropek A., Żółtak T. Nowe modele jednorocznej EWD | s. 178-187 |
Hawrot A. Wybór ma znaczenie, czyli problem miar dopasowania pozycji testowych do modelu pomiarowego w tworzeniu testów za pomocą metody IRT | s. 223-231 |
Szmigel M.K., Rappe A. Przykład diagnozy lokalnej z wykorzystaniem wyników egzaminacyjnych z przedmiotów ogólnokształcących | s. 266-276 |
Skórska P., Koniewski M., Majkut P. Obiektywność oceny stopnia spełnienia wymagań stawianych przez państwo szkołom w ramach Systemu Ewaluacji Oświaty | s. 288-299 |
9. Ocena potrzeb szkoły na podstawie osiągnięć uczniów oraz wyników ewaluacji zewnętrznej
J. Herczyński, A. Borek, E. Stożek, Ocena potrzeb szkoły na podstawie osiągnięć uczniów oraz wyników ewaluacji zewnętrznej. Biblioteczka Samorządowca - tom 3. Finansowanie oświaty, Warszawa 2012, rozdział 5, s.173-232,
... rozdział przedstawia na użytek samorządów pewne wstępne analizy i rekomendacje, jak można włączyć nowe informacje o szkołach (wskaźniki EWD oraz wyniki ewaluacji zewnętrznej) do codziennej praktyki zarządczej samorządów ...(s.177).
10. Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy
Red. B.Niemierko, M.K.Szmigel, Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Materiały XVII Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, Kraków 23-25.09.2011, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, 2011,
Spis treści:
Dolata R., Jakubowski M., Pokropek A. Nowe spojrzenie na pozycję Polski w międzynarodowych badaniach umiejętności uczniów | s. 49-71 |
Szmigel M.K. Portal internetowy My School, źródłem informacji o jakości nauczania w australijskich szkołach | s. 127-146 |
Stożek E. Edukacyjna wartość dodana (EWD) jako wskaźnik ewaluacyjny w projektach edukacyjnych | s. 224-227 |
Majkut P. Potrzeba domknięcia poznawczego a przebieg i wynik egzaminu maturalnego | s. 224-227 |
Pokropek A. Matura z języka polskiego. Wybrane problemy psychometryczne. | s. 438-450 |
Żółtak T. Znaczenie informacji o średnim wyniku uczniów na wejściu dla własności jednorocznych wskaźników EWD gimnazjów | s. 505-523 |
Pokropek A. Zrównywanie wyników egzaminów zewnętrznych w kontekście międzynarodowym | s. 524-531 |
11. Maturalne wskaźniki EWD w pytaniach i odpowiedziach
E. Stożek, Maturalne wskaźniki EWD w pytaniach i odpowiedziach. Dyrektor Szkoły 2(201)/2011, s. 37-43,
W kolejnej lekcji Akademii Zarządzania "Dyrektora Szkoły" omówiona została graficzna prezentacja maturalnych wskaźników EWD.
12. Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego
Red. B.Niemierko, M.K.Szmigel, Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego. Materiały XVI Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, Toruń 22-24.10.2010, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, 2010,
Spis treści:
13. Dane egzaminacyjne w ewaluacji zewnętrznej
E. Stożek, Dane egzaminacyjne w ewaluacji zewnętrznej. Dyrektor Szkoły 9(201)/2010, s. 18-21,
Artykuł zawiera refleksje po lekturze pierwszych raportów z ewaluacji zewnętrznej i koncentruje uwagę na powiązaniach między systemem egzaminów zewnętrznych i systemem ewaluacji oświaty.
14. EWD w ręku dyrektora szkoły
E. Stożek, EWD w ręku dyrektora szkoły. Dyrektor Szkoły 12(192)/2009, s.I-VIII,
Lekcja Akademii Zarządzania "Dyrektora Szkoły" została poświęcona EWD i jej relacji do ewaluacji wewnętrznej. Analizy omówionych przykładów wykonano w Kalkulatorze EWD Plus.
15. Badania międzynarodowe i wzory zagraniczne w diagnostyce edukacyjnej
Red. B. Niemierko, M. K. Szmigel, Badania międzynarodowe i wzory zagraniczne w diagnostyce edukacyjnej. Materiały XV Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, Kielce 4-6.12.2009, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, 2009,
Spis treści:
Dolata R. Cicha rewolucja w polskiej oświacie - proces różnicowania się gimnazjów w dużych miastach | s. 111-123 |
Jakubowski M. Międzynarodowe badania umiejętności uczniów a badania w Polsce | s. 67-83 |
Pokropek A. Metody statystyczne wykorzystywane w szacowaniu trzyletnich wskaźników egzaminacyjnych | s. 137-153 |
Kulon F., Majkut P. Interpretacje trzyletnich wskaźników Edukacyjnej Wartości Dodanej | s. 154-162 |
Rappe A. Spójrzmy na efektywność wiejskich gimnazjów | s. 163-170 |
Stożek E. Z EWD wśród samorządowców | s. 171-179 |
16. Badając egzaminy. Podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych
M. Jakubowski, A. Pokropek, Badając egzaminy. Podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych. CKE Warszawa 2009, s.198,
Książka jest przewodnikiem po analizach statystycznych stosowanych w badaniach edukacyjnych oraz dokonuje przeglądu badań opierających się nie tylko na wynikach egzaminów zewnętrznych, lecz także na rezultatach badań międzynarodowych zrealizowanych z udziałem naszego kraju.
17. O potrzebie pomiaru efektów pracy nauczyciela
P. Majkut, O potrzebie pomiaru efektów pracy nauczyciela. Psychologia w szkole 2 (22) 2009, s.135-140,
Poszerzona wersja referatu z XIV Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej w Opolu o zastosowaniu EWD do oceny pracy nauczyciela.
18. Szkoła-segregacje-nierówności
R. Dolata, Szkoła-segregacje-nierówności. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008, s.312,
Książka jest studium z zakresu ilościowych badań edukacyjnych. Główne pytanie badawcze dotyczy związku między poziomem segregacji społecznych w oświacie a nasileniem nierówności edukacyjnych. Dodatek metodologiczny (s.289-303) odnosi się do metody edukacyjnej wartości dodanej.
19. Uczenie się i egzamin w oczach nauczyciela
Red. B. Niemierko, M. K. Szmigel, Uczenie się i egzamin w oczach nauczyciela. Materiały XIV Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, Opole 26-28.08.2008, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, 2008,
Spis treści:
Dolata R. Czy segregacja uczniów ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne zwiększa efektywność nauczania mierzoną metodą EWD? | s. 88-98 |
Szmigel K. Wykorzystanie edukacyjnej wartości dodanej w lokalnej polityce oświatowej | s. 125-144 |
Jakubowski M. Zastosowanie modeli EWD do ewaluacji polityki edukacyjnej | s. 211-225 |
Jakubowski M. Wpływ rzetelności pomiaru umiejętności uczniów na edukacyjną wartość dodaną | s. 283-298 |
Pokropek A. Metody obliczania edukacyjnej wartości dodanej dla szkół kończących się egzaminem maturalnym | s. 237-247 |
Majkut P. Szacowanie edukacyjnej wartości dodanej (EWD) dla nauczyciela | s. 313-320 |
Rappe A. EWD w krakowskich gimnazjach z bardzo wysokimi wynikami egzaminu | s. 304-312 |
Stożek E. Refleksyjny praktyk wobec edukacyjnej wartości dodanej | s. 299-303 |
20. Efektywność wydatków na gimnazja
M. Jakubowski, Efektywność wydatków na gimnazja. Gospodarka Narodowa 11-12/2007,
Autor dokonał empirycznej analizy efektywności wydatków na polskie gimnazja, wykorzystując do tego dane z egzaminów zewnętrznych 2002-2006 oraz dane dotyczące wydatków gmin na oświatę z Banku Danych Regionalnych GUS. Do analizy zastosował wielopoziomowy model edukacyjnej wartości dodanej.
21. Edukacyjna wartość dodana jako metoda oceny efektywności nauczania na podstawie wyników egzaminów zewnętrznych
pod red. R. Dolaty, Edukacyjna wartość dodana jako metoda oceny efektywności nauczania na podstawie wyników egzaminów zewnętrznych. s. 292, wyd. CKE, Warszawa 2007,
Pierwsze wydanie książkowe dotyczące edukacyjnej wartości dodanej, zawiera nieco poszerzony materiał z biuletynu nr 14.
Spis treści:
Od recenzenta | s. 5 |
Wprowadzenie | s. 9 |
Rozdział 1. Maciej Jakubowski - Metody szacowania edukacyjnej wartości dodanej | s. 13 |
Rozdział 2. Maciej Jakubowski - Empiryczna analiza metod szacowania edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjum | s. 33 |
Rozdział 3.Roman Dolata, Artur Pokropek - Analiza metod szacowania edukacyjnej wartości dodanej dla szkół kończących się maturą | s. 67 |
Rozdział 4. Maciej Jakubowski - Analiza zmienności w czasie wskaźników edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów | s. 123 |
Rozdział 5. Artur Pokropek - Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej | s. 147 |
Rozdział 6. Anna Rappe, Ewa Stożek - Zastosowanie metody edukacyjnej wartości dodanej do analiz wewnątrzszkolnych | s. 211 |
Rozdział 7. Roman Dolata - Krytyczna analiza metody edukacyjnej wartości dodanej | s. 247 |
22. Implementing Value-Added Models of School Assesment
M. Jakubowski, Implementing Value-Added Models of School Assesment.
Artykuł został wydany przez European University Institute, Florence (Robert Schuman Centre for Advanced Studies); EUI Working Paper RSCAS 2008/06; w artykule opisane są polskie doświadczenia związanie z opracowaniem modelu edukacyjnej wartości dodanej
23. Edukacyjna wartość dodana, czyli jak wykorzystywać wyniki egzaminów zewnętrznych do oceny efektywności nauczania
Materiał został przygotowany dla CODN w 2007 roku. Artykuł w sposób zwięzły podsumowuje dotychczasowe prace nad EWD, będąc jednocześnie krótkim poradnikiem dla dyrektorów szkół, w jaki sposób można wykorzystać metodę EWD do oceny efektywności nauczania.
24. Biuletyn Badawczy CKE nr 14/2007 - Edukacyjna wartość dodana - cz.2
Biuletyn Badawczy CKE nr 14/2007 - Edukacyjna wartość dodana - cz.2.
Biuletyn ten jest raportem podsumowującym prace zespołu badawczego ds. prognozowania i komunikowaniu wyników egzaminów zewnętrznych w latach 2005-2006. Oprócz szczegółowego omówienia podstaw teoretycznych zaproponowanych metod obliczania edukacyjnej wartości dodanej, zawiera również przykłady zastosowania metody do analiz wewnątrzszkolnych.
Spis treści:
Od redakcji | s. 4 |
R.Dolata: Wprowadzenie | s. 5 |
TAJNIKI WARSZTATU BADAWCZEGO | |
M.Jakubowski: Metody szacowania edukacyjnej wartości dodanej | s. 7 |
M.Jakubowski: Empiryczna analiza szacowania edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjum | s. 21 |
R.Dolata, A.Pokropek: Analiza metod szacowania edukacyjnej wartości dodanej dla szkół kończących się maturą | s. 50 |
M.Jakubowski: Analiza zmienności w czasie wskaźników edukacyjnej wartości dodanej | s. 83 |
A.Pokropek: Trafność metody edukacyjnej wartości dodanej | s. 100 |
OD TEORII DO PRAKTYKI | |
E.Stożek, A.Rappe: Zastosowanie edukacyjnej wartości dodanej do analiz wewnątrzszkolnych | s. 140 |
R.Dolata: Krytyczna analiza metody edukacyjnej wartości dodanej | s. 163 |
R.Dolata: Podsumowanie | s. 188 |
25. Biuletyn Badawczy CKE nr 8/2006 - Edukacyjna wartość dodana
Biuletyn Badawczy CKE nr 8/2006 - Edukacyjna wartość dodana.
Biuletyn w części pierwszej "Inspiracje. Poszukiwania. Pierwsze próby zastosowań" zbiera pierwsze doniesienia o edukacyjnej wartości dodanej oraz pierwsze próby przeniesienia pojęcia edukacyjnej wartości dodanej na grunt polskiej szkoły. W części drugiej "Wyniki pracy zespołu badawczego CKE" zostały natomiast zamieszczone prace zespołu metodologicznego ds. prognozowania i komunikowania wyników egzaminów zewnętrznych, który rozpoczął prace jesienią 2005 roku. Pracami zespołu od początku kierował dr R.Dolata z Uniwersytetu Warszawskiego.
Spis treści:
Od redakcji | s. 3 |
INSPIRACJE. POSZUKIWANIA. PIERWSZE PRÓBY ZASTOSOWAŃ | |
A.Bartmańska, Wartość dodana wyniku kształcenia w szkolnictwie brytyjskim | s. 4 |
R.Dolata, Edukacyjna wartość dodana w komunikowaniu wyników egzaminów zewnętrznych | s. 9 |
B.Niemierko, Wartość dodana osiągnięć uczniów, szkół i regionów | s. 20 |
R.Dolata, Efektywność nauczania w gimnazjach miasta X. Analiza edukacyjnej wartości dodanej | s. 28 |
K.M.Szmigel, A.Rappe: Przydatność staninowej metody szacowania wartości dodanej osiągnięć uczniów, szkół i jednostek administracyjnych oświaty | s. 38 |
K.M.Szmigel, A. Rappe: Komunikowanie wartości dodanej osiągnięć edukacyjnych uczniom, nauczycielom i dyrektorom szkół | s. 48 |
A.Poręba-Konopczyńska: Możliwość stosowania dydaktyki postępu ucznia w praktyce szkolnej | s. 58 |
WYNIKI PRACY ZESPOŁU BADAWCZEGO CKE | |
R.Dolata: Informacja o pracy zespołu metodologicznego ds. prognozowania i komunikowania wyników egzaminów zewnętrznych | s. 65 |
M.Jakubowski: Metody szacowania edukacyjnej wartości dodanej | s. 67 |
M.Jakubowski: Empiryczna analiza metod szacowania edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów | s. 83 |
A.Pokropek: Analiza trafności wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej | s. 113 |