Informacja o projekcie
Projekt: Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźnika edukacyjnej wartości dodanejNumer umowy o dofinansowanie projektu UDA-POKL.03.02.00-00-010/07-04
- Projekt będzie realizowany w latach 2007-2013 w ramach działania 3.2. Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych priorytetu III. Wysoka jakość systemu oświaty Programu Operacyjnego Kapitał ludzki. Celem głównym projektu jest rozwijanie metod wykorzystywania wyników egzaminów zewnętrznych do oceny efektywności nauczania.
- W polskim szkolnictwie od 2002 roku funkcjonuje system egzaminów zewnętrznych - potencjalnie potężne narzędzie polityki oświatowej. Jednak pełne wykorzystanie tego narzędzia wymaga - poza doskonaleniem metod pomiaru osiągnięć szkolnych - bardziej złożonych i bardziej adekwatnych sposobów przetwarzania i wykorzystywania danych egzaminacyjnych. Jeżeli chcemy wyniki egzaminów zewnętrznych używać jako miary efektywności nauczania, to musimy kontrolować wpływ czynników niezależnych od szkoły a wypływających na wyniki egzaminów. Odpowiednim narzędziem do tego celu jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD). Metoda edukacyjnej wartości dodanej to instrument polityki oświatowej pozwalający lepiej wykorzystać dane egzaminacyjne do ewaluacji nauczania. Wskaźniki EWD mogą służyć zarówno bezpośrednio szkole do autoewaluacji i tworzenia planów rozwojowych, jak i do ewaluacji zewnętrznej dokonywanej przez wizytatora.
- W latach 2005-2007 przy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej pracował zespół metodologiczny, którego zadaniem było przetestowanie metody EWD w realiach polskiego systemu oświaty. W wyniku prac zespołu powstał m.in. model szacowania EWD dla gimnazjów oraz przeszkolono duże grupy potencjalnych użytkowników tej metody.
Podstawowe zadania aktualnie funkcjonującego zespołu to:
- Tworzenie i testowanie modeli szacowania EWD
Głównym bieżącym działaniem grupy EWD jest tworzenie i testowanie modeli szacowania EWD dla gimnazjów i szkół pogimnazjalnych.
- Działania badawcze - pogłębienie wiedzy o uwarunkowaniach rozwoju edukacyjnego uczniów w polskim systemie oświaty
Warunkiem trafnego i rzetelnego szacowania EWD jest głębsze zrozumienie procesu rozwoju edukacyjnego uczniów. W tym celu zostaną przeprowadzone wieloletnie badania podłużne dynamiki i uwarunkowań osiągnięć szkolnych. Badania dostarczą danych do budowy modeli opisujących i wyjaśniających trajektorie edukacyjne uczniów uwzględniających czynniki indywidualne, rodzinne i szkolne. Pozwoli to niearbitralnie proponować różne metody szacowania EWD.
- Monitorowanie ewaluacyjnej funkcji egzaminów zewnętrznych
Wprowadzanie EWD jako miary efektywności nauczania należy widzieć w szerszym tle wykorzystywania wyników egzaminów zewnętrznych do ewaluacji szkół. Metoda EWD powinna zracjonalizować ewaluację szkół i zmienić charakter kontroli poprzez wyniki kształcenia. EWD może wpłynąć na osłabienie procesów różnicowania się systemu oświaty na poziomie gimnazjów i dzięki temu przeciwdziałać nasilaniu się nierówności społecznych w oświacie. Te potencjalne zmiany będą śledzone w ramach badań monitorujących.
- Przygotowanie materiałów szkoleniowych i strategii szkoleń dla potencjalnych użytkowników metody
Wprowadzenie EWD rodzi konieczność podjęcia dużego wysiłku szkoleniowego. Nowa metoda wymaga od użytkowników sporej wiedzy. Bez niej nowa informacja trafi w próżnię, a opacznie rozumiana, może prowadzić do zamętu.