Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


skala_100_15

Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

skala_100_15 [2012/10/21 23:52]
estozek
skala_100_15 [2017/02/17 14:13] (aktualna)
Linia 7: Linia 7:
 2) możliwość dokonania porównań między latami 2) możliwość dokonania porównań między latami
 W pierwszym przypadku można porównywać wynik ze średnim wynikiem w populacji zdających i określać wartość indywidualnego wyniku jako odległość od średniej. W drugim przypadku ważny jest kształt rozkładu - wyniki można porównywać między latami, jeśli kształty rozkładów z kolejnych lat są podobne. Spełnienie tych dwóch warunków osiąga poprzez normalizację wyników (sprowadzenie rozkładu do rozkładu normalnego), a następnie standaryzację, to jest ustalenie wartości średniej i odchylenia standardowego. Przykładem takiej skali jest dziewięciostopniowa skala staninowa, którą dotychczas powszechnie używano do komunikowania wyników egzaminacyjnych w Polsce. W pierwszym przypadku można porównywać wynik ze średnim wynikiem w populacji zdających i określać wartość indywidualnego wyniku jako odległość od średniej. W drugim przypadku ważny jest kształt rozkładu - wyniki można porównywać między latami, jeśli kształty rozkładów z kolejnych lat są podobne. Spełnienie tych dwóch warunków osiąga poprzez normalizację wyników (sprowadzenie rozkładu do rozkładu normalnego), a następnie standaryzację, to jest ustalenie wartości średniej i odchylenia standardowego. Przykładem takiej skali jest dziewięciostopniowa skala staninowa, którą dotychczas powszechnie używano do komunikowania wyników egzaminacyjnych w Polsce.
-Skala staninowa jest jednak zbyt krótka, aby móc precyzyjne określać wartość wyniku, dlatego proponujemy korzystać ze skali 100/15. W tej skali prezentowane są trzyletnie wyniki egzaminacyjne i EWD (gimnazjum.ewd.edu.pl), teraz również jednoroczne wskaźniki EWD można wyliczać w skali 100/15.+Skala staninowa jest jednak zbyt krótka, aby móc precyzyjne określać wartość wyniku, dlatego proponujemy korzystać ze skali 100/15. W tej skali prezentowane są trzyletnie wyniki egzaminacyjne i EWD (gimnazjum.ewd2013.ibe.edu.pl), teraz również jednoroczne wskaźniki EWD można wyliczać w skali 100/15.
  
-Wyniki egzaminacyjne uzyskane przez uczniów na egzaminie gimnazjalnym w 2011 roku i ich przekształcona postać na skali 100/15+Wyniki egzaminacyjne uzyskane przez uczniów na egzaminie gimnazjalnym w 2011 roku i ich przekształcona postać na skali 100/15:
 {{ :2011.png?nolink&300 |}} {{ :2011.png?nolink&300 |}}
 {{ :2011_n.png?nolink&300 |}} {{ :2011_n.png?nolink&300 |}}
  
-Skala 100/15 pozwala łatwo interpretować wynik ucznia w kategoriach tego, na ile lepiej lub gorzej napisał on egzamin, w porównaniu do innych zdających w danym roku. Miarą odległości od średniej (100) jest odchylenie standardowe. Typowe wyniki egzaminacyjne znajdują się w odległości jednego odchylenia od średniej. Wyniki powyżej jednego odchylenia standardowe to wyniki wysokie, poniżej jednego odchylenia standardowego - wyniki niskie. Wyniki w odległości większej niż dwa odchylenia standardowe są wynikami wyjątkowymi: wyjątkowo wysokimi lub wyjątkowo niskimi.+Miarą odległości od średniej (100) jest odchylenie standardowe. Typowe wyniki egzaminacyjne znajdują się w odległości jednego odchylenia od średniej. Wyniki powyżej jednego odchylenia standardowe to wyniki wysokie, poniżej jednego odchylenia standardowego - wyniki niskie. Wyniki w odległości większej niż dwa odchylenia standardowe są wynikami wyjątkowymi: wyjątkowo wysokimi lub wyjątkowo niskimi.
  
-Odległości na skali 100/15 i odpowiadające im odsetki wyników  +Odległości na skali 100/15 i odpowiadające im odsetki wyników 
-{{ :skala.png?nolink&600 |}}+{{ :skala.png?nolink&500 |}}
  
 Skala 100/15 pozwala łatwo interpretować wynik ucznia w kategoriach tego, na ile lepiej lub gorzej napisał on egzamin, w porównaniu do innych zdających w danym roku. Skala 100/15 jest pod tym względem podobna do skali staninowej, ale pozwala określić wynik ucznia z dużo większą dokładnością. Skala 100/15 pozwala łatwo interpretować wynik ucznia w kategoriach tego, na ile lepiej lub gorzej napisał on egzamin, w porównaniu do innych zdających w danym roku. Skala 100/15 jest pod tym względem podobna do skali staninowej, ale pozwala określić wynik ucznia z dużo większą dokładnością.
    
-{{ :100.png?nolink&500 |}}+{{ :100.png?nolink&550 |}}
  
  
skala_100_15.txt · ostatnio zmienione: 2017/02/17 14:13 (edycja zewnętrzna)